0. klasse på Munkegård

0. klasse på Munkegårdsskolen

Når børnene siger farvel til deres børnehave og begynder i skolen, har de allerede besøgt skolen flere gange. Det tætte samarbejde med de omkringliggende børnehuse giver en tryg overgang for børnene og er med til at skabe en god skolestart.

I 0. klasse på Munkegårdsskolen har vi fokus på at skabe en god skolestart med udgangspunkt i en tryg og tillidsfuld hverdag med øje for det enkelte barn og barnet som en del af et fællesskab, med mulighed for at udfolde sit fulde potentiale.

Vi arbejder med en legende tilgang til læring, hvor børnene sammen og hver for sig få mulighed for at udvikle sig fysisk og følelsesmæssigt, kreativt, musisk og kognitivt samt socialt.

Vi laver projekter og opgaver som interesserer og udfordrer børnene, og vi stimulerer deres nysgerrighed så de får lyst til at lære.

Det er vores grundlæggende holdning, at læring og trivsel er hinandens forudsætninger og vi ved, at det er vigtigt at være en del af et fællesskab, og derfor gør vi meget ud af trivslen i alle klasser.

Vi gør mange tiltag og indsatser for at skabe netop den hverdag og de situationer, hvor alle vores bedste intentioner kan opfyldes:

- Vi giver en god overgang fra børnehave til skole og oplever glade, aktive og sociale børn, der kan begå sig i klassens sociale samspil.

- Vi har periodevis legegrupper og legemakkere i frikvarterne.

- Vi har onkel/tante ordning. Skolens 5.klasseelever får tildelt en 0.klasseelev. De store læser, arrangerer ture og leger med deres niecer og nevøer og der skabes fællesskaber og relationer på tværs af klassetrin.

- Vi samarbejder i perioder med Gentofte musikskole.

- Undervisningen bygger på udviklende leg og læring, der foregår i en tryg og tillidsfuld atmosfære, hvor vi har det godt og sjovt.

- Vi introducerer børnene til den faglighed, som vil kendetegne alle klassetrin

- Vi har tid til fordybelse.

- Samarbejdet klasserne imellem og med GFO’en er tæt.

- Vi ønsker et tæt og gensidigt forældresamarbejde, der tager udgangspunkt i barnet.

Folder for 0. klasse 2024

Shape Created with Sketch.