Cambridge-Engelsk

Munkegårdsskolen har kvalificeret sig til at blive et ”Preparation Centre” for Cambridge Certificate of English.

Elever kan få mulighed for at gå til undervisning i Cambridge Engelsk på skolen med start i 8. klasse og det første halve år i 9. klasse. Derefter kan de gå til en international eksamen på Studieskolen i København.

Det foregår som regel en lørdag i december måned. Hvis de består eksamen, kan de få et Cambridge Certificate of English. Målet er B2 First (First Certificate), men vi har også elever, der kvalificerer sig til C1 Advanced, som er niveauet over.

Eleverne bliver undervist af lærere på Munkegårdsskolen, som er uddannede Cambridge Preparatory Teachers. Eksamen afholdes af Studieskolen i København med Cambridge uddannede censorer.

Skolen afholder udgifter til lærere og bøger samt certifikater og eksamensomkostninger.

Elever, der ønsker blive optaget på holdet, skal:

- Skrive en motiveret ansøgning i slutningen af 7. klasse og begrunde, hvorfor de gerne vil arbejde med Cambridge engelsk frem mod First Certificate.

- Eleven skal have tid, lyst og evner til det ekstra arbejde med Cambridge.

Certifikatet B2 First er et bevis på, at man behersker engelsk på et kvalificeret niveau både skriftligt og mundtligt.

- Det kan give adgang til uddannelser internationalt. Det er internationalt anerkendt og dokumenterer elevens niveau indenfor områderne: Writing, Listening, Reading, Speaking og Use of English.

Hvad kan eleverne bruge det til?

• Et Cambridge English certifikat beviser, at man sprogligt er kvalificeret på et givent niveau.
  • Hvis eleverne har et Cambridge English-bevis, kan de søge optagelse på danske og internationale uddannelsesinstitutioner, både udenlandske gymnasier og universiteter.
  • Det kan bruges, når man søger om studievisum til Australien.
  • Også en lang række arbejdspladser, både danske og internationale, anerkender Cambridge English-eksamenerne som bevis for, at medarbejderne er sprogligt kvalificerede.
  • Det er et godt supplement til eksamenerne i det danske uddannelsessystem, fordi det udvider elevernes hverdagssprog og ordforråd på engelsk.

Se her, hvordan Cambridge English eksamenerne svarer til Den europæiske referenceramme for sprog:

8. klasse
Niveau i Den europæiske referenceramme: B1
Svarer til Cambridge B1 Preliminary (hed tidligere Cambridge English: Preliminary (PET))

9. klasse
Niveau i Den europæiske referenceramme: B2
Svarer til Cambridge B2 First (hed tidligere Cambridge English: First (FCE))