Skituren i 7. klasse og studieturen i 9. klasse – fællesskab, væredygtighed og dannelse
På vores skole vægter vi fællesskab, dannelse og væredygtighed højt. Vi tror på, at elevernes personlige og sociale udvikling styrkes gennem oplevelser, hvor de udfordres, samarbejder og skaber minder sammen. Derfor er vores årlige skitur i 7. klasse og studieturen i 9. klasse vigtige milepæle i elevernes skoletid.
Skituren i 7. klasse – sammenhold og udvikling Hvert år tager 7. årgang på skitur til Sverige. Denne tur er mere end blot en mulighed for at lære at stå på ski – den er en del af vores arbejde med væredygtighed og fællesskab. Eleverne udfordrer sig selv på pisterne, men også i at hjælpe hinanden, tage ansvar og være en aktiv del af fællesskabet. De oplever glæden ved at overvinde nye udfordringer, støtter hinanden i både medgang og modgang og skaber relationer på tværs af klassen. Skituren er et rum for både personlig og social udvikling, hvor eleverne lærer, at deres indsats og engagement er med til at forme det fællesskab, de er en del af.
Studieturen i 9. klasse – dannelse i en global verden I 9. klasse tager eleverne på studietur til udlandet. Destinationen kan variere, men formålet er altid det samme: at give eleverne indsigt i verden omkring dem og skærpe deres forståelse af kultur, historie og samfund. Studieturen er en vigtig del af elevernes dannelse, hvor de møder nye perspektiver, arbejder med relevante faglige emner og oplever, hvad det vil sige at være en del af et større, globalt fællesskab. Samtidig trænes eleverne i at tage ansvar for sig selv og hinanden, bidrage til gruppen og styrke deres relationer i nye omgivelser.
Ture, der former unge mennesker Både skituren i 7. klasse og studieturen i 9. klasse er centrale elementer i skolens dannelsesideal. Vi ser det som en af vores kerneopgaver at ruste eleverne ikke kun fagligt, men også menneskeligt. De fælles oplevelser skaber stærke bånd, giver værdifulde erfaringer og bidrager til udviklingen af unge mennesker, der er klar til at tage ansvar for både sig selv og deres omgivelser.
Gennem disse ture viser vi eleverne, at læring ikke kun sker i klasselokalet, men også i mødet med verden og i de fællesskaber, vi bygger sammen.