Guided Reading

I afdeling 1 arbejder vi med Guided reading i udvalgte perioder. Eleverne i 1.klasse har f.eks. GR fra september til februar og eleverne  i 0.klasse har GR fra februar til juni.

Guided Reading er en læseundervisning, der fokuserer på en differentierede tilgang til læsning, der styrker både elevens afkodning, læseforståelse og ordforråd.

Hver lektion er bygget op efter samme struktur. I en Guided Reading-lektion arbejder en lærer med en lille gruppe elever, typisk 5-7 elever. Eleverne i gruppen er på samme læseniveau. Læreren vælger bøger, der passer til gruppens færdigheder. I en GR-lektion arbejdes der udover afkodning med forskellige læsestrategier som f.eks. at stille spørgsmål til teksten for at fokusere på sprogforståelsen, identificere ukendte ord mv. Hver 14.dag mødes teamet omkring GR og evaluerer og vurdere elevernes udvikling, således at deres progressions følges tæt  og de gennem hele forløbet udfordres på deres niveau.

Fordelene ved Guided reading er at alle elevers læseundervisning er tilpassede den enkelte elevs niveau. De små grupper sikrer at læreren har tid til at støtte og hjælpe den enkelte elev videre i dens læseudvikling. Den kontinuerlige evaluering sikrer at elevens læseudvikling og progression følges tæt.

GR-koordinatoren er ydermere i tæt samarbejde med skolens læsevejleder. Det sikrer at skolen hurtigt kan identificere og sætte ind overfor elever med potentielle vanskeligheder indenfor læsning og skrivning.