Skolebestyrelsens virksomhed og beføjelser er bestemt ved ”Styrelsesvedtægten for Gentofte Skolevæsen”.
1. Medlemmer
Skolebestyrelsen består af 7 forældre, 2 medarbejdere og 2 elever, alle med stemmeret.
Skolens leder og dennes stedfortræder varetager bestyrelsens sekretærfunktion. Skolens GFO- og klubleder deltager i skolebestyrelsesmøderne, som repræsentant for skolens fritidsdel.
Ledelsesrepræsentanter deltager i skolebestyrelsesmøderne uden stemmeret
2. Konstituering
Skolebestyrelsen konstituerer sig på første møde efter et skolebestyrelsesvalg med en formand og en stedfortræder, for to år af gangen.
Begge skal vælges blandt de forældrevalgte repræsentanter. Bestyrelsen kan desuden beslutte oprettelse af nødvendige udvalg til at udøve sit arbejde; i dette tilfælde vælges udvalgsformænd blandt de stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer.
3. Møder og kompetence
Skolebestyrelsen træffer beslutninger og udøver sin virksomhed på møder. Formanden er dog berettiget til at ekspedere presserende sager, som derefter fremlægges på førstkommende møde.
Formanden kan mellem møderne repræsentere skolebestyrelsen over for kommunen, forældre og ledelsen – herunder i forhold til at redegøre for skolebestyrelsens beslutninger m.v.
Stedfortræder træder i formandens sted, når formanden ikke kan varetage funktionen i kortere eller længere tid eller forhindret af andre årsager. Dette kan f.eks. være til et forældrearrangement, et skolebestyrelsesmøde eller lignende.
Skolebestyrelsens medlemmer melder afbud til skolebestyrelsens formand, skolens leder og stedfortræder.
Det tilstræbes at melde afbud mindst 5 hverdage før mødet. Hvis der modtages afbud inden denne frist, indkalder bestyrelsens sekretærfunktion den valgte suppleant.
3.A Ordinære møder
Skolebestyrelsen fastlægger én gang årligt tid og sted for det kommende års ordinære møder. Skolebestyrelsen afholder ordinære møder min. 1 gang hver anden måned i skoleåret, og tilstræber at holde 6 møder på et skoleår - derudover kan der afholdes temamøder efter aftale i bestyrelsen.
Formanden fastsætter sammen med skolens ledelse ved formøder dagsorden for møderne og udsender
den samt eventuelle bilag senest 5 hverdage inden mødet.
3.B Ekstraordinære møder
Skolebestyrelsen afholder i øvrigt møde, når formanden skønner det nødvendigt, eller når mindst 3 af
bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkt til dagsorden.
Formanden indkalder til mødet med mindst én uges varsel med angivelse af dagsorden. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel.
3.C Dagsorden
Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen for et ordinært møde, skal det meddeles formanden, og skolens ledelse senest 10 dage før mødet afholdes.
Såfremt skolebestyrelsesformanden skønner, at det fx af tidsmæssige årsager vil være hensigtsmæssigt at udskyde et punkt til dagsordenen fra det kommende møde til det efterfølgende bestyrelsesmøde, kan skolebestyrelsesformanden søge at indlede dialog med forslagsstilleren for det enkelte punkt om udskydelse af punktet.
I specielle tilfælde kan et punkt optages på dagsordenen på mødet, såfremt alle tilstedeværende tilslutter sig. Dette punkt skal fremgå af næstfølgende dagsorden for at evt. beslutninger kan blive konfirmeret.
Det tilstræbes, at dagsordenen udformes således, at der til hvert punkt hører:
- en kort overskrift
- en kort sagsfremstilling
- henvisning til eventuelle bilag og den forberedelse, medlemmerne skal foretage inden mødet
- indstilling eller lignende, således at det klart fremgår, om der er indstilling i sagen, eller om den fremlægges til drøftelse eller orientering og
- forventet output, så der gives en klar retning til bestyrelsens diskussion
Generelt skal beslutningssager være forberedt således, at de med få kommentarer kan besluttes efter diskussion.
4. Mødedeltagere
På skolebestyrelsesmøderne deltager stemmeberettigede medlemmer og skolens ledelse.
Forældresuppleanterne må deltage i ordinære møder uden stemmeret, dog kan der samlet set højest deltage i alt 9 forældrerepræsentanter på hvert møde, idet suppleanternes deltagelse i givet fald sker efter valgrækkefølge, således at 1. suppleantens ret til at deltage går forud for 2. suppleantens osv.
Er et medlem forhindret i at deltage, og har medlemmet meldt afbud indenfor bestyrelsens deadline til et skolebestyrelsesmøde, indtræder forældrevalgtes stedfortrædere med stemmeret i prioriteret rækkefølge.
Skolebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre.
I forbindelse med planlægning af bestyrelsesmøderne og udarbejdelse af dagsorden kan andre inviteres til at deltage i behandlingen (uden stemmeret) af enkelte punkter på dagsordenen.
5. Sagernes behandling
Formanden leder skolebestyrelsens møder. Ved formandens fravær ledes møderne af en ved mødet og blandt deltagerne valgt mødeleder.
En sag kan henvises til forberedelse i udvalg.
Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede.
Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens, og i dennes fravær stedfortræderens, stemme udslagsgivende.
Skolens ledelse kan give skolebestyrelsen orientering vedrørende personsager under hensyntagen til ”vedtægt for styrelsen af Gentofte Kommunes folkeskolevæsen”, men elevrepræsentanterne kan dog ikke deltage under disse.
6. Referat
Der føres referat over bestyrelsens beslutninger.
I referatet anføres på hvert møde, hvem der har været til stede samt klokkeslæt for mødets start og afslutning.
Referatet skrives af skolens ledelse og udsendes i udkast til bestyrelsesmedlemmerne umiddelbart efter mødet. Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført protokollen og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger. Et medlem skal til den samlede bestyrelse og skolens ledelse fremsende eventuelle bemærkninger til referatet senest 3 hverdage efter udsendelse, ellers betragtes referatet som godkendt.
Referatet og vedtagne principper gøres efter godkendelse til offentlighed på skolens hjemmeside.
I særlige tilfælde kan bestyrelsen beslutte, at der udfærdiges et lukket referat til internt brug.
7. Forretningsorden
Ved første skolebestyrelsesmøde efter bestyrelsesvalg skal forretningsordenen vedtages, og er gældende indtil ny vedtages.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 13. september 2023